Youtube

Er du aktiv her, kan dette på samme måte som en blogg være med på å vise at du er engasjert, kreativ og oppdatert.

YouTube brukes fortsatt ikke mye av jobbsøkere, og vil for de fleste ikke være stedet for nettverksbygging.

Men er du aktiv her kan dette på samme måte som en blogg være med på å vise at du er engasjert, kreativ og oppdatert.

Noen har lagt åpne jobbsøknader ut på YouTube, og de fleste har vel hørt historiene om unge talenter som la ut en video der de synger pent på barnerommet. Så blir de oppdaget av et plateselskap og får platekontrakt. Men med over 200 000 nye YouTube-videoer som legges til hver dag, er det åpenbart at dersom du skal ha oppmerksomhet rundt dine videoer bør disse være veldig originale. Livet som YouTube-stjerne er nok derfor forbeholdt noen få, men det betyr ikke at det er bortkastet å bruke tid på dette.

Dersom du lager videoer bør du markedsføre disse, for eksempel på Twitter, Facebook og LinkedIn, til ditt eget nettverk. Tenk på YouTube på samme måte som en blogg eller hjemmeside, men som videoer. Kanskje du kan snakke om et tema du brenner for? Kanskje liker du å lage animerte filmer av legofigurer? Begge deler kan være like imponerende for en arbeidsgiver, på forskjellige måter. Hvis det er gode videoer gjør det ikke noe om det er litt på siden av det du vil jobbe med. Av og til kan dette faktisk være en fordel, ved at du får vist en annen side av deg selv.

Som med andre sosiale medier er nøkkelen til suksess enkel: Dette er noe du har et ordentlig engasjement for. En aktiv YouTube-kanal kan legges under hobbyer i CV-en.